~~~~~~~~Without your love ,i'm nothing but beggar.....Without your kindness i'm merely just a passing shadow...u're change the way i look about our life and for that I LOVE YOU...


“Jika cinta tidak dapat mengembalikan engkau kepadaku dalam kehidupan ini… pastilah cinta akan menyatukan kita dalam kehidupan yang akan datang” (Khalil Gibran)



“Aku ingin mencintaimu dengan sederhana… seperti kata yang tak sempat diucapkan kayu kepada api yang menjadikannya abu… Aku ingin mencintaimu dengan sederhana… seperti isyarat yang tak sempat dikirimkan awan kepada hujan yang menjadikannya tiada…” (Khalil Gibran)

Thursday 27 October 2011

First Step to Be the Another....

 
Semua manusia
dalam dunia ini selalu mengharapkan impian mereka menjadi kenyataan..termasuklah
aku, tidak ada yang selalu mengimpikan akan melalui kepayahan..tapi guess
what??? itu lah yang selalu terjadi...walau tidak seberat mana...kepayahan hidup
memalui saat tanpa mereka adalah yang paling sukar....secara jujurnya...memang
sangat rindukan
mereka....

30 tahun dahulu, aku mengimpikan untuk masuk kedalam dunia mereka, setiap tahun aku melihat nama nya dia kad hari raya yang dikirim oleh pakcik ku...sejak itu hanya itu sajalah cita
cita anak kecil untuk berada di bawah naungan nya...7/2/1997pertama kali aku
menjejakkan kaki ke dalam bangunan itu ketika berumur 19 tahun, aku disambut
dengan receptionist yg tak berapa mesra...hmmm...aku pun tak tahu, macam mana
dia boleh kerja di situ...pakai jubah, boot hitam , bertudung tapi tak
sedikitpun meleparkan senyuman, hmmm....entahlah...harap harap semua nya
berjalan dengan baik...

Aku tanpa pengalaman, zero...tapi mungkin kabel besar...cewahhh....aku dapat kerja kat kampeni oren tu dengan gaji permulaan RM 600...alhamdulilah....karaokelah tu kan...duduk ngan abang di
KL, rumah kedai...depan ajinomoto....hehehehe

Tapi bukan lah satu permulaan kerja yang menyeronokkan....hari hari makan maki hamun orang, tapi lelama ..kalo tak kena maki macam tak keje lak....paling best...Bos aku masa tu Abg N..." sue
hari ni aku maki hang...esok hang maki orang pulak..." betul ker??? masa tu 
hishhh!!! takkan aku nak maki orang...bodo...kayu...tuli....hmmmm...tak lah kot
sampai camtu...

Makin lama makin aku sesuwei kat  situ..jumpa semua kawan kawan baru, yer lah , org baru ...masa ni lah dorang nak buli aku...heheheh...masa berlalu dengan pantas...diam tak diam dah bertahun
tahun...dari hari pertama di kampeni oren tu rasa cam nak lompat balik Slim
River...tapi rerupernyer dah 8 tahun kat sana...hinggalah suatu hari dengar dengar kompeni oren akan merge ngan kampeni biru...dengor citer besor jugak lah kampeni biru tu...yer ker???? asal ada kerja kan...layans jer lah...aku dah kengkawan berpindah secara pakej kee level 8....melangakah
kaki...again...semua tgk aku cam nak terkam...tapi ada sorang minah comel
ni...saiz ala ala aku jugak...sangat cute dan baik hati...Jaja...dia hulurkan
salam dan aku duduk seblah dia...eceh ...cam sekulah pulak kan... aku masih buat
kerja kampeni oren...so tak lah terasa sangat...masa tu pulak...aku pegnen Iman,
my only daughter...satu perjalanan hidup yang panjang...aku menjadi diri sendiri
di sana...tempat aku bermanja dengan mereka, sakit, senang, susah...yang belajar
menjadi tabah...jadi diri aku...hidup dalam dunia aku sendiri...

Tapi......adat dunia , tidak
sentiasa kita diatas...masa terlalu panjang untuk merasa bahagia... tahun 2008
adalah tahun paling sial dalam hidup aku...kenapa??? aku tak tahu....sampai hari
ini aku tak tahu...sungguh...aku harap sangat mereka beritahu aku kenapa...aku
nak tanya Pn J, aku nak tanya KO...kenapa...setiap hari ada jer cerita pasal
aku...setiap hari aku nak di transfer dari satu dept ker satu depat...nak buat
keje dari umah lah, sembang sikit punya gah...boringgg!!!dari situ aku dah mula
hilang respek kat superior aku...no more...jumpa lah aku kat SANA nanti.....aku
dapat rasakan benci sungguh dorang kat aku...bermuka muka...depan ckp lain,
belakang ckp lain...masa aku kuar dari opis M, dengan perut yang besar...aku
angkat sendiri pc aku...aku nekad...aku takkan dtg lagi dalam dept
tu....

aku masulam dept baru
...alhamdulilah...semua ok, bos dia lagi ok...aku tahu mereka kawan
baik...aku tahu cerita aku musti sampai kat bos baru aku ni, tapi tak
perlah...bagi aku peluang sampi aku bersalin kan Adam, aku akan pergi...kalu itu
yang terbaik.....18/03/2009 penamat derita aku... aku tenang disini. Tapi semua
pandang serong kat aku...hmmm...AKU DIBUANG!!!...hehehe...thats what their say
about me...alhamdulilah....dalam istilah saintifiknya...memang pun kan...and to
him my x bos! ko tunggu lah nasib ko esok...akan sampai jugak...now god pay by
cash der...ops! TAK BAIK KANNNN.....hehehehe
'To En A,
thanks a lot, sepanjang aku keje ngan dia...he never treat me like hell...banyak
soh aku bangun dari kegagalan aku...tapi aku dah tak da semangat..he try to
advise me, guide me, and ask me to learn sometin new...but bos, i failed...sorry
i cannot wake up anymore.....setiap hari aku dok pikir aku dah gagal, aku dah
hilang semangat, aku tahu ini bukan diri aku yang dulu... tapi aku benci tgk
muka muka mereka berpura pura depan aku...dan semua ayat ayat mereka seolah olah
berlegar dalam kepala aku...apa salah aku kat mereka...hmmm Allah know...mungkin
aku lupa...
So plan to quit!...aku tak nak menyusah kan bos aku lagi,
aku tak nak susahkan all my colleague lagi......kalau ini yang
terakhir...biarlah berakhir kat sini... so time its over now...kali terakhir aky
touch card aku pada 28/02/2011...almost 14 tahun....alhamdulilah...aku jadi
manusia kat sini...aku graduate dari sebuah syarikat maintenance &
engineering yang gah di malaysia...dia sana aku tinggalkan keluarga aku...kakak
2 aku, adik2 aku....abang2 aku.....adik beradik aku......aku tingalkan semuanya
.....................................(cry.....
Kenapa
aku pergi??? kenapa aku tak mintak tranfer???? dept lain??? comp lain???? bos
lain??????.......duit ker???? byk ker????....sialll...semua tu bermian dalam
hati aku.....transfer?...untuk apa...kalau HR dah kata aku tak bagus ...... aku
tak perform...selama ni aku perform ker? aku tgk PMS aku sama jer...tak naik
pangkat pun...14 tahun tak jadi exec pun aku....kenapa baru skang ckp aku tak
perform...depat lain....hmmm sama jer.....semua come to HR jugak....nak lari
mana.....depat lain....dept aku dah cukup bagus dah....semua dah ok....wat per
aku nak g dept lain.....duit???... stakat duit yg aku dapat...tak kaya
pun....bukan itu sebab
utama....
sebab
utama ialah...aku nak berlaku adil dalam hidup aku...kalau 2 tahun aku tak boleh
bangkit dari kegagalan...aku tak nak susahkan bos aku lagi....aku tak nak dia
rasa kecewa dengan aku, aku tak nak susahkan colleague aku lagi....sekalipun aku
sayang kan kehidupan aku kat sana....tapi masa depan aku terletak di tangan aku
.....2 tahun aku aku dah cuba, bukan 2 minggu, bukan 2 bulan... setiap hari aku
rasa aku
gagal....
My
birthday....23/12/2010, Aku jumpa ngan kawan lama aku... dia nampak dan dengar
masalah aku... dia kata aku tak boleh kat sana lagi....selagi aku di sana, aku
bagaikan dalam sebuah rumah...walaupun rumah aku bertingkat tingkat...tapi tetap
dalam sebuah rumah...jadi itulah hidup aku....aku kena kluar dan cari
perubahan......hmmm...ada
betulnya.....
So...i
move here....Red Giant Comp.....aku datang interview dengan hanya membawa
2 helai resume. tiada kabel, tiada kroni...kabel aku hanya family aku...Kroni
aku adalah Allah SWT.......hanya 3 benda yg aku sebut di sini....sijil aku, aku
pernah kerja di kampeni oren.......itu saja. TIADA kampeni biru, tiada
vss, tiada yang lain...hanya bos aku skang sahaja yg tahu aku dari mana (atau
mgkin HR sorang dua)....org lain x tahu.....hehehhe....aku tak berminat nak
bagitau....
Aku
nak jadi org baru disini.....no facebook...no ym....jangan ditanya kemana ku
pergi...jangan tanya dari mana aku datang....hahhahahaha.......hanya aku hari
ini......
Hmmmm
aku tak da kawan di sini....aku tak da sesiapa yg aku kenal....aku hanya 3 kali
kluar lunch di luar....selebihnya aku dok tempat aku makan maggie.....aku dah
terlalu lama holiday....biarlah skang masa aku kerja...sekurang2 nya aku lupakan
kerindua
hati.....
Di
sini ...aku banyak berfikir .....Telah Allah tetapkan...semua yg berlaku ada
hikmah yang besar..... bila aku kaji balik, renung dan
selami....


 kalau
semua ni tak berlaku aku takkan ada di sini, kalau aku tak dibuang dari HR, aku
takkan belajar menjadi susah, kalau aku tak masuk dalam IT, aku tak rasa
bersalah...kalau aku masih dikelek dan dimanja...aku tak akan jadi diri
aku....mungkin masa ni aku masih duduk jadi kerani di HR key in cuti orang, atau
mungkin aku masih buat PO seminggu sekali ....dan tunggu keajaiban Allah untuk
naik
pangkat....hahhahahahahahhahahahahhaha........
Untuk
Abg Nizam...thanks for alll you makis....memang betul now its my turn....Puan
Hasniyah....Ur my mentor, smile even thing going worse....Kak Lis , Mdm
Zahana.....kekuatan anda ada bersama saya.....Pn J, thanks sebab sign my
transfer letter from HR...kalau u tak sign...i takkan ada kat sini skarang...and
my Bos Cik Man, Sorry i cannot be like what you want....I try by best , tak
serba tak menjadi....terima kasih kerana sign my exit form ....jasamu
dikenang..... dan untuk semua kawan kawan saya....atau mungkin adik beradik
saya.......semoga Allah memberkati anda semua...dan saya minta maaf dari ujung
rambut sampai ujung kaki.....minta halal makna minum saya sepanjang kita
bersama.......amin...adiosss!!!



Hana

20/04/2011

Damansara

No comments:

Post a Comment